Navee fortsätter sin satsning i Sverige, och årets nyheter innefattar bland annat två nya produktlinjer – GT3- och ST3-serien – med totalt sex modeller. Jag har precis tillbringat ett par veckor med ”värstingen” i GT3-familjen, GT3 Max, och kan bara konstatera att tillverkarens elsparkcyklar bara blir bättre och bättre.
Fördelar
- Komfort i toppklass
- Lång räckvidd
- Gedigen byggkvalitet
Nackdelar
- Klumpig att bära
- Lång laddningstid
Omdöme
Navee GT3 Max är en elsparkcykel som sticker ut – på rätt sätt. Den kombinerar imponerande räckvidd med riktigt skön komfort och en stabil, rejäl konstruktion. Visst, den är tung att bära och laddtiden kräver lite planering, men det är kompromisser som känns okej med tanke på vad du får. För dig som söker mer än bara ett transportmedel är det här ett riktigt vasst alternativ.
Stabil pjäs med premiumkänsla
GT3 Max är ett bastant bygge med en matchvikt på 23 kilo. Styrstången går förvisso att fälla ner, men det här är knappast en elspark du slänger upp på axeln i farten – den hopfällbara designen är snarare tänkt för enklare förvaring – i bakluckan eller i hallen hemma.

GT3 Max är byggd för att rulla, inte bäras.
Som sagt, det är en rejäl pjäs – konstruerad för att klara förare på upp till 120 kg, och du står stadigt på den 18 cm breda fotplattan.
Mitt på styret sitter en centralt placerad led-skärm som ger snabb överblick över hastighet, körsträcka, körläge och batterinivå. Systemet är smidigt att hantera med funktionsknappen som, precis som på flera andra Navee-modeller, är integrerad i gasreglaget på höger sida. Håll in för att starta eller stänga av, ett tryck för att tända/släcka lampan och två snabba tryck för att växla mellan de olika körlägena. Förutom gångläge finns ”D” (max 15 km/h) och ”S” (max 20 km/h).
Integrerat, intuitivt och uppkopplat
Innan premiärturen behöver du parkoppla elsparken med Navee-appen, vilket går snabbt och smidigt. Appen är riktigt trevlig och låter dig bland annat låsa elsparken, justera bromskraftåtervinningen samt hålla koll på fordonets – och batteriets – status. Här ställer du även in om fram- och bakljusen ska aktiveras automatiskt när mörkret faller.

Full kontroll – direkt i mobilen.
Att GT3-serien är byggd för bekväm körning råder det ingen tvekan om. 10-tums slanglösa däck i kombination med ett – för klassen – avancerat fjädrings- och dämpningssystem ger bra komfort. Trots sin storlek upplever jag GT3 Max som lättmanövrerad, även på snirkliga partier.

Effektiva och snygga dämpare.
Bra krut i motorn
Motorn då? Det handlar om en fullt laglig 250-wattare (nominell effekt) som svarar snabbt och skickar ekipaget upp i maxhastighet direkt. Nä, det låter kanske inte värst hårresande – men det är bara att acceptera rådande regler. Däremot har GT3 Max en så kallad Peak Power på 1000 watt, alltså den maximala effekt motorn kan leverera under korta stunder. Det märks framför allt vid snabba accelerationer och i kortare uppförsbackar. På tal om det: elsparkcykeln klarar en klättringsvinkel på upp till 22 procent, vilket är imponerande.
Källa för utvärderingsrapport: Test: Navee GT3 Max – elscooter med pondus, kraft och komfort - M3
Lämna en kommentar
Denna webbplats är skyddad av hCaptcha och hCaptchas integritetspolicy . Användarvillkor gäller.